.
no
no

Olej kokosowy - cudowny produkt dla alergika

11 komentarzy
Olej kokosowy - cudowny produkt dla alergika
Olej kokosowy jest obecnie bardzo popularny - znajduje szereg zastosowań zarówno w kuchni jak i do pielęgnacji skóry. Olej kokosowy jest często przydatny także w kuchni alergika - z powodzeniem zastępuje w przepisach masło, margarynę i inne tłuszcze stałe.

Właściwości oleju kokosowego

Olej ten przechowywany w lodówce lub temperaturze pokojowej (do ok 22C) ma postać stałą i jest barwy białej, w wyższych temperaturach zaczyna się topić i przybiera wtedy żółtawy kolor. Jeśli w Waszym mieszkaniu olej kokosowy się topi, to oznacza, że należy przykręcić kaloryfery, alergicy powinni przebywać w temperaturze zdecydowanie poniżej 20C.

Skład oleju kokosowego:


Olej zawiera przede wszystkim kwasy tłuszczowe nasycone (ok. 90%):

do 52% kwasu laurynowego,

do 19% kwasu mirystynowego,

do 11% kwasu palmitynowego,

do 9% kwasu kaprylowego,

do 10% kwasu kaprynowego,

do 8% kwasu oleinowego,

Niewielkie ilości kwasu linolowego, kapronowego i witamin z grupy B.

Dlaczego warto sięgnąć po olej kokosowy?


Internet obecnie jest pełen informacji o cudownych właściwościach tego oleju. Ale jeszcze kilka lat temu produkt ten znajdował się w marketingowym "dołku" i był uznawany za niezdrowy ze względu na wysoką zawartość tłuszczów nasyconych. W zamian za to zalecano stosowanie margaryny (łatwo się domyślić,że zła sława oleju kokosowego była wspierana przez producentów margaryn). Na szczęście dziś już wiadomo, że margaryny (zawierające sztucznie utwardzane oleje roślinne - tłuszcze "trans") to produkty, które lepiej żeby nie trafiły do naszej kuchni, za to olej kokosowy wraca do łask.

- lepszy od margaryny - olej kokosowy zawiera naturalne nasycone tłuszcze średniołańcuchowe, które wcale nie stanowią przyczyny miażdżycy, jak niegdyś sądzono, a nawet podwyższają poziom "dobrego" cholesterolu (oczywiście spożywany w rozsądnych ilościach).

- olej kokosowy nie powoduje otyłości, a nawet może pomóc zwalczać otyłość brzuszną.

- zawiera kwas laurynowy (który obecny jest także w mleku matki) - posiada właściwości przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwwirusowe - zwalcza m.in gronkowca złocistego, a także drożdżaki Candida.

- ma wyjątkowy skład kwasów tłuszczowych - zawiera m.in. dużą ilość średniołańcuchowych trójglicerydów MCT, które są łatwo przyswajalne przez organizm, nie wymagają złożonego procesu trawienia, dlatego olej ten znajduje zastosowanie w żywieniu osób z upośledzeniem wchłaniania, stanach zapalnych jelit lub innych schorzeniach.

- MCT są też konieczne do produkcji ciał ketonowych - stanowią one alternatywne źródło energii dla komórek mózgu w przypadku zbyt małej ilości glukozy lub jej nieprawidłowemu wykorzystaniu przez komórki mózgowe. Dlatego zaleca się spożywanie tego oleju w wielu chorobach neurologicznych m.in. chorobie Alzheimera, Parkinsona, ale także przy cukrzycy.

- Kwasy tłuszczowe obecne w oleju kokosowym (lub po prostu olej kokosowy) są składnikiem wielu popularnych i drogich kremów dla alergików, ponieważ są one doskonałe do pielęgnacji suchej i wrażliwej skóry, mają właściwości łagodzące i dobrze nawilżają (a także poprawiają ogólny stan skóry, odżywia ją, działa przeciwzmarszczkowo). Dla wielu alergików olej kokosowy zastępuje krem do twarzy, balsam do ciała i emolient do kąpieli :-)

Czy alergia na kokosa jest często spotykana?

Większość publikacji podaje, że alergia na orzech kokosowy spotykana jest rzadko, a objawy podobnie jak przy innych produktach mogą być różne, od wysypek, bólu brzucha aż po wstrząs anafilaktyczny. Czyli podobnie jak w przypadku innych alergenów pokarmowych.
Opisane alergeny kokosa:
Coc n - General
Coc n 2 (7S Vicilin)
Coc n 4 (11S Globulin, Glycinin)
Pamiętajcie jednak, ze mimo że rzadko, to jednak orzech kokosowy może uczulać i trzeba ostrożnie wprowadzać go do diety i obserwować reakcję. Jeśli wystąpią jakieś objawy uczulenia po spożycia to wtedy należy poinformować o tym lekarza i oczywiście lepiej wykluczyć pochodne kokosa z diety na jakiś czas.


Czy olej kokosowy może uczulać?

Olej kokosowy zawiera 99% tłuszczu, który nie stanowi alergenu, a tylko śladową ilość białek kokosa, które mogą stanowić czynnik uczulający (większość etykiet wskazuje zawartość białka jako 0g, można jednak się domyślić, że śladowe ilości białka tam jednak są - w praktyce zwykle do 0,5g/100g). Może więc się zdarzyć, że ktoś ma alergię na kokosa, ale olej kokosowy dobrze toleruje, a objawy alergii pojawią się dopiero, jeśli zje np. dużą ilość takiego oleju albo wiórki kokosowe.
Warto też zauważyć, ze olej kokosowy znajduje się też w składzie popularnych mieszanek/hydrolizatów dla niemowląt uczulonych na białka mleka krowiego np. Nutramigenu. więc jeśli dziecko dobrze toleruje Nutramigen, to najprawdopodobniej może jeść także sam olej kokosowy.

Czy przy alergii na inne orzechy można jeść kokosa?

Orzech kokosowy przez swoją nazwę często jest uznawany za "zwykły" orzech i w związku z tym istnieje obawa się o wywołanie alergii u osób uczulonych np. na orzeszki ziemne czy orzechy laskowe. Otóż orzech kokosowy nie jest spokrewniony z innymi silnie uczulającymi orzechami (laskowe, włoskie) ani z orzeszkami ziemnymi. Niektóre z jego białek są jednak podobne do alergenów występujących w innych orzechach  (7S i 11S) - opisano m.in. możliwość wystąpienia alergii krzyżowej z kokosem przy alergii na orzech laskowy czy włoski, jednak są to rzadkie przypadki. Np. w badaniu obejmującym 191 dzieci z alergią na orzechy i/lub orzeszki ziemne stwierdzono większe prawdopodobieństwo jednoczesnego wystąpienia uczulenia na sezam, ale brak jednoczesnego uczulenia na kokosa. W literaturze objawy alergii na kokosa opisywano jednak głównie u osób, które wcale nie miały alergii na inne orzechy.

alergia na kokosa


Olej kokosowy w kuchni alergika

Zastosowanie oleju kokosowego  kuchni alergików jest dość szerokie, ponieważ jest to jednak tłuszcz, nie należy przesadzać z jego ilością:

- do smarowania pieczywa zamiast masła
- do pieczenia - świetnie zastępuje w wypiekach masło lub margarynę
- do smażenia - praktycznie nie zawiera nienasyconych kwasów tłuszczowych, które ulegają szkodliwym przemianom podczas smażenia, poza tym ma dość wysoką temperaturę dymienia - dla oleju nierafinowego 177°C a dla oleju rafinowanego 205°C. Ta temperatura jest jednak na tyle niska, że nie nadaje się zbyt dobrze do potraw smażonych w głębokim tłuszczu, a raczej do delikatnego smażenia, podsmażania i duszenia
- do kremów do tortów

Olej kokosowy jako kosmetyk alergika:

- do smarowania bezpośrednio na skórę - natłuszcza i nawilża, wzmacnia barierę lipidową (delikatny zapach kokosa bardzo szybko się ulatnia) - wchłania się w ciągu kilku minut
- działa przeciwzmarszczkowo :-)
- dobrze się sprawdza jako "krem na mróz"
- do mycia zębów jako składnik pasty (hamuje rozwój bakterii wywołujących próchnicę, wybiela zęby)
- do kąpieli (niewielką ilość oleju kokosowego dodać do wanny z ciepłą wodą)
- częściowo chroni przed promieniowaniem słonecznym (SPF 4-6, inne źródła podają nieco wyższe SPF)
- jako maseczka do suchych, zniszczonych włosów
- łagodzi skórę po opalaniu

Inne zastosowania oleju kokosowego:

- wspomaga gojenie ran (dodatkowo działa antyseptycznie)
- posmarowanie pod nosem i wewnątrz nosa "wyłapuje" część alergenów
- do płukania jamy ustnej - pomaga usunąć toksyny, bakterie, odświeża oddech - łyżkę oleju kokosowego należy trzymać w ustach codziennie rano, dokładnie płucząc nim zęby, dziąsła, przez 15-20 minut. "Przeżuty" olej należy wypluć (nie połykać!) a następnie umyć zęby. Najlepiej zacząć od małej ilości oleju kokosowego. Zwolennicy tej metody twierdzą, ze pomaga to usunąć toksyny, bakterie i inne patogeny z jamy ustnej. Ja niestety nie robię tego codziennie, ale staram się przynajmniej raz na kilka dni wykonać taki zabieg. Ten zabieg można też wykonywać z innymi olejami, ale olej kokosowy ma na tyle przyjemny smak, że można to zrobić bez większych problemów.

Jaki olej kokosowy wybrać?

Zarówno do gotowania jak i do stosowania jako kosmetyk wybierajcie olej kokosowy ekologiczny, nierafinowany ("virgin", tłoczony na zimno). Olej rafinowany jest zwykle niemal połowę tańszy, niestety w trakcie produkcji w wysokich temperaturach lub z zastosowaniem środków chemicznych traci wiele swoich unikalnych właściwości, a także przyjemny kokosowy aromat. Olej kokosowy nierafinowany ma temperaturę dymienia ok 180-185C, nie powinno się więc go podgrzewać powyżej tej temperatury (np. podczas pieczenia). Wyższą temperaturę dymienia ma olej kokosowy rafinowany - ok 200C.

Oleje kokosowe spożywcze nierafinowane


Jeśli zużywacie go dużo to opłaca się kupić duże opakowanie. Do smarowania pieczywa zamiast masła lepiej sprawdzają się mniejsze słoiki.

Olej kokosowy bio 400ml (idealny przy "średnim" zużyciu)

Olej kokosowy bio 250ml (najpopularniejsza wielkość opakowania) można kupić np. TUTAJ

Olej kokosowy 200ml (małe opakowanie wygodne jeśli olej stosujemy do smarowania pieczywa) do kupienia np. TUTAJ

Olej kokosowy bio 1000ml (duże opakowanie, najbardziej opłacalne jeśli zużywamy dużo oleju) dostępny np. TUTAJ

Oleje kokosowe spożywcze rafinowane


Wyróżniają się niską ceną i są bezwonne. Mogą być przydatne, jeśli chcemy smażyć w wysokiej temperaturze (mają wyższą temperaturę dymienia - ok 200C) lub w głębokim tłuszczu.

Olej kokosowy rafinowany Bio 900ml - można kupić np. TUTAJ

Olej kokosowy rafinowany 500ml - można kupić np. TUTAJ

Oleje kokosowe kosmetyczne

Olej kokosowy spożywczy można stosować także jako kosmetyk, ale możecie kupić też olej kokosowy kosmetyczny.



alergia na kokosa
Jeśli nie macie alergii na olej kokosowy to wypróbujcie też inne produkty z kokosa, nie powinny Was uczulić. Postaram się wkrótce napisać więcej o takich produktach jak mąka kokosowa, chipsy kokosowe, mleko kokosowe i inne pyszności :)

Wybrane piśmiennictwo:

Michavila GA, Amat BM, Gonzalez Cortes MV, Segura NL, Moreno Palanques MA, Bartolome B. Coconut anaphylaxis: Case report and review. Allergol Immunopathol (Madr ) 2013
Nguyen SA, More DR, Whisman BA, Hagan LL. Cross-reactivity between coconut and hazelnut proteins in a patient with coconut anaphylaxis. Ann Allergy Asthma Immunol 2004
Stutius LM, Sheehan WJ, Rangsithienchai P, Bharmanee A, Scott JE, Young MC, Dioun AF, Schneider LC, Phipatanakul W. Characterizing the relationship between sesame, coconut, and nut allergy in children. Pediatr Allergy Immunol 2010
Wikipedia :-)

"Moja alergia" - historie czytelników, cz. IV

1 komentarz
Kolejna wypowiedź konkursowa, ciekawa historia czytelniczki, u której alergia pokarmowa wróciła z dużą siłą po wielu latach spokoju. Tak niestety też może być...alergicy muszą być czujni całe życie!
Ja zmagam się z alergią pokarmową od urodzenia. Obecnie nie mogę mleka, jajek, soi, kakao, cytrusów, orzechów laskowych. Omijam też pszenicę, ale to nie ze względu na alergię, a dlatego, że działa ona niekorzystnie na nasze "alergiczne" jelita. Gdy byłam mała, bywało tak źle, że mogłam pić tylko wodę z cukrem. A nieuczulona byłam tylko na kilka produktów. Moja alergia zaczęła się wyciszać mniej więcej gdy byłam w wieku przedszkolnym, aż przeszła do totalnej remisji, która trwała kilkanaście
lat. W tym czasie mogłam jeść wszystko, tylko nie mogłam przesadzać, bo wtedy pojawiała się wysypka na rękach czy nogach, ale nie były to jakieś straszne ilości. Mój świat wywrócił się do góry nogami ok 5 lat temu, gdy nagle wszystko wróciło. Długo nie wiedziałam, co się ze mną dzieje. Okazało się, iż teraz szkodzą mi tak małe ilości alergenów jak np. białka mleka w gotowych sosach czy lecytyna sojowa w ciastkach. Początki były bardzo ciężkie, ponieważ musiałam się nauczyć nie jeść niczego,
czego (dokładnego) składu nie znam. Nigdy wcześniej nie pomyślałabym, że w szynce mogą być białka mleka...
Obecnie radzę sobie tak, iż trzymam restrykcyjną dietę i wszystko co się da, zastępuję sobie różnymi zamiennikami, jak mleko roślinne, bezglutenowe mąki itd. W pewnym sensie alergia wyszła mi na dobre, bo zaczęłam o wiele zdrowiej się odżywiać, poznałam bardzo dużo nowych składników, o których wcześniej nigdy nie słyszałam. Prowadzę też bloga (Alergiczka w kuchni), by innym też trochę pomóc. Tym bardziej, iż mieszkam na wsi i tutaj mało kto słyszał o roślinnym mleku czy nasionach chia.
Bardzo dobrze spisuje się u mnie też czystek, który sprawia, że jeśli już niechcący coś zakazanego zjem, to wysypka szybciej się goi.

"Moja alergia" - historie czytelników - częśc III

1 komentarz
Zapraszam do przeczytania z jakimi problemami związanymi z alergią u dziecka borykała się kolejna laureatka konkursu. Problemy jelitowe to częsty objaw alergii u niemowląt.

Jest 7 październik. Dokładnie 9 lat temu slubowalam mojemu mężowi, że nie opuszcze go aż do śmierci.3 lata i 10 miesięcy temu rodzilam synka5 miesiecy temu, urodziłam drugiego synka i tu niespodzianka:Od początku karmiony piersią i od początku około godziny po jedzeniu płacz dziecka, ból brzuszka i biegunka.Ponieważ nikt z rodziny nie jest alergikiem, absolutnie nie podejrzewalam że to może być przyczyną. Zrobiliśmy dziesiątki badań: posiewy, usg, analizy-wszystko bez zarzutu.A problem był...W końcu wpadłam na genialny pomysł!  To moja dieta powoduje te brzuszkowe rewelacje!Zaczęłam zapisywać dokładnie: co i o której jem, kiedy karmie i kiedy są objawy. Po 2 dniach było jasne. mleko, pomidory, jabłka na pewno sprawiają,że moje dziecko cierpi.Wykluczylam je z mojego menu. Problemy zniknęły. W kolejnych tygodniach jeszcze okazało się, że większość owoców i warzyw powoduje ból brzuszka i biegunkę. Je także odstawilam.Nadal karmie piersią. Tak restrykcyjna dieta, bez warzyw, owoców, nabiału skutkuje, ale jest bardzo dla mnie ciężka. mimo tego chce karmić piersią moje dziecko - przynajmniej rok. Aby w ten sposób dawać mu siłę, a nie okropnie pachnący nutramigen.Jeszcze nie wiem jak dam radę Wprowadzić dziecku pokarmy skoro warzywa i owoce powodują tak nieprzyjemne dolegliwości i boję się tego strasznie. Mam nadzieję że taki blog jak urok życia alergika pokaże mi, że można żyć z alergia

Ciasteczka kukurydziane, jabłkowe dla alergika - bez mleka, jajek i glutenu.

7 komentarzy
Ciasteczka kukurydziane, jabłkowe dla alergika - bez mleka, jajek i glutenu.
Jeśli lubicie zapach ciasteczek w niedzielę, to zachęcam do wypróbowania tego przepisu, bardzo proste w wykonaniu.

Składniki:
mąka kukurydziana - 1 szklanka
skrobia kukurydziana (lub inna) - 1/4 szklanki
olej kokosowy - 2 łyżki
mus jabłkowy (lub mus z innych owoców) - ok 1/3 szklanki
proszek do pieczenia - 1/2 łyżeczki
ocet jabłkowy - 1/2 łyżeczki
cukier muscovado lub inna substancja słodząca - można pominąć - 1 łyżka
cynamon, wanilia - opcjonalnie, zależy czy dozwolone w diecie

Przygotowanie:
Dokładnie wymieszać sypkie składniki, dodać olej i pozostałe składniki, zagnieść ciasto, musi być dość zwarte. W razie potrzeby dodać nieco więcej musu lub mąki. Uformować kulę, przykryć folią i wstawić do lodówki na ok. 30 minut. Piekarnik nagrzać do 170C (termoobieg). Blachę wyłożyć nieprzywierającym papierem do pieczenia.
Ciasto wyjąć i rozwałkować na grubość ok 4mm. Wycinać ciasteczka, ułożyć na blaszce. Włożyć do nagrzanego piekarnika i piec ok 10-15 minut. Smacznego :-)

ciasteczka bez mleka, jajek i glutenu


no
no