.
no
no

Czarny czosnek - właściwości.

2 komentarze
Czarny czosnek - właściwości.
O czarnym czosnku słyszałam już dawno, jednak wcześniej nie miałam okazji go wypróbować. Jestem dość podejrzliwa, jeśli chodzi o wszelkie "hity" i nowości o cudownych właściwościach zdrowotnych, dlatego bardzo dokładnie zapoznałam się z dostępnymi danymi na temat tego produktu - i jestem bardzo zaskoczona - pozytywnie. Czarny czosnek to naprawdę super produkt.


Jak produkuje się czarny czosnek?

Czarny czosnek był znany już w starożytności i uznawany produkt wydłużający życie. Czarny czosnek powstaje w ściśle określonych warunkach (temperatura i wilgotność) zapewnionych przez kilkadziesiąt dni. Proces ten nazywa się fermentacją, dojrzewaniem lub "starzeniem". Czarny czosnek to produkt naturalny - proces produkcji polega jedynie na fermentacji całych główek czosnku, która zachodzi w temperaturze ok 60C. Taki proces jest długotrwały, zajmuje ok 4-6 tygodni, jest więc niestety niemożliwy do wykonania w warunkach domowych. Następnie przez kolejne 45 dni czosnek "leżakuje" i ulega naturalnej oksydacji. Długotrwały proces i zachodzące w ząbkach czosnku reakcje enzymatyczne sprawiają, że czarny czosnek traci typowy zapach i smak czosnku, a jednocześnie poprawia się przyswajalność substancji aktywnych.
Proces fermentacji nie jest typowy, ponieważ nie zachodzi pod wpływem działalności mikroorganizmów, ale enzymów i innych naturalnych reakcji biochemicznych zachodzących w trakcie dojrzewania. Czosnek zyskuje czarny kolor w wyniku powstawania melanoidyny z cukrów. Pod koniec pełnego procesu czosnek jest czarno/granatowy, miękki, o konsystencji bardzo delikatnej, podobnej do topionego serka.
Ponadto proces fermentacji czosnku wpływa na wzrost przyswajania substancji odżywczych i lepsze działanie antyoksydacyjne - zawiera większe stężenie przeciwutleniaczy niż świeży czosnek m.in. dużą zawartość s-allilocysteiny o szerokich właściwościach korzystnych dla zdrowia. Czarny czosnek dzięki temu procesowi jest także łagodniejszy dla przewodu pokarmowego, łatwiej ulega strawieniu.
Tak więc, skład czarnego czosnku to po prostu czosnek. Żadnych konserwantów, barwników czy innych dodatków. Takie produkty zdecydowanie lubię :)

Jak smakuje czarny czosnek?

Smak czarnego czosnku jest wytrawny i bardzo ciekawy, można go porównać trochę do suszonej śliwki, o posmaku balsamico albo sosu sojowego, jest mięciutki, bez trudu można go rozsmarować. Nie ma on smaku ani zapachu świeżego czosnku, bez problemu można go zjeść bez żadnych dodatków, nie szczypie w język, nie drażni.

Właściwości czarnego czosnku

Po przeglądzie literatury na temat czarnego czosnku byłam naprawdę pod dużym wrażeniem. Wszystko wskazuje na to, że to prawdziwy "superfood", żałuję, że nie trafił do naszej kuchni/apteczki już kilka lat temu. Główne właściwości wynikają z wysokiej zawartości przeciwutleniaczy. Te substancje obecne w czarnym czosnku chronią organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, uszkodzeniem komórek i ich starzeniem. Wiele też jest doniesień o działaniu przeciwnowotworowym tych substancji,  wspomagają działanie układu odpornościowego. Czarny czosnek ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy stanowi bardzo korzystny, wzmacniający, wspomagający układ odpornościowy dodatek do diety. Cenne właściwości czarnego czosnku zauważyły też firmy produkujące suplementy i można już spotkać suplementy diety zawierające wyciąg z czarnego czosnku. 

Za główny aktywny składnik czarnego czosnku uznaje się s-allilocysteinę - czarny czosnek zawiera wysoki poziom s-allilocysteiny (SAC), znacznie wyższy niż surowy czosnek. 

Najważniejsze, dotychczas wykazane działania czarnego czosnku są następujące:

  • Obniża poziom całkowitych lipidów, trójglicerydów i cholesterolu we krwi, korzystny przy miażdżycy i innych schorzeniach układu krwionośnego oraz przy cukrzycy
  • Wykazuje działanie hepatoprotekcyjne (chroni komórki wątroby)
  • Wykazuje działanie przeciwzapalne
  • Może być korzystny przy niektórych nowotworach (szczególnie rak prostaty, przełyku) i w profilaktyce nowotworowej.
  • Wpływa na obniżenie ciśnienia krwi 
  • Wzmacnia odporność, wspomaga układ immunologiczny, działa immunomodulacyjnie
  • Ze względu na spowalnianie procesów starzenia może mieć wspomagające działanie w wielu chorobach przewlekłych jak np. choroby serca czy reumatoidalne zapalenie stawów.
  • Wstępne badania wskazują też na korzystny wpływ czarnego czosnku na poprawę zdolności poznawczych w takich chorobach jak np. choroba Alzeihemera, poza tym posiada działanie neuroprotekcyjne.
  • Przeciwdziała procesom starzenia
Co ciekawe, czarny czosnek ma działanie lekko pobudzające, dodaje energii, dlatego lepiej jeść go rano lub w ciągu dnia, a nie na noc.

Mnie szczególnie zainteresowały też wyniki badań, które wskazują, że czarny czosnek ma potencjalne działanie hamujące reakcje alergiczne i przeciwzapalne - m.in. hamował produkcję prostaglandyny E2 i leukotrienu B4. Te i inne mechanizmy działania sprawiają, że może być przydatny w schorzeniach alergicznych.

Czy czarny czosnek zawiera allinę?

W wyniku długotrwałego procesu większość alliny ulega przekształceniu do innych związków, w związku z czym nie powstanie z niej allicyna, uznawana za najsilniejszą substancję bakteriobójczą z czosnku. Dlatego przy ostrych infekcjach lepiej się sprawdzi świeży czosnek, który ten związek zawiera w wysokim stężeniu. Podczas fermentacji z alliny powstaje jednak już wspomniana S-allilocysteina, silny przeciwutleniacz. Czarny czosnek zawiera 5,8 mg S-allilocysteiny (SAC) a świeży czosnek 0,32 mg tej substancji. Co ciekawe, S-allilocysteina występująca w dużym stężeniu w czarnym czosnku wspomaga przyswajanie allicyny - dlatego przy infekcjach dobrym pomysłem może być jednoczesne spożywanie czarnego i świeżego czosnku, dzięki czemu więcej allicyny zostanie wykorzystane przez organizm do walki z patogenami. 

Jak jeść czarny czosnek?

Jednak czarny czosnek jest spożywany nie tylko ze względu na zdrowotne właściwości. Posiada szereg zastosowań kulinarnych. Jego smak jest naprawdę bardzo wyrafinowany, luksusowy. Nadaje ciekawy charakter wielu daniom, ja dodawałam go pokrojonego do sałatek, risotto a także na kanapki. Jeśli go spróbujecie, na pewno będziecie chcieli mieć go zawsze w swojej kuchni. Niebawem opublikuję też jakiś fajny przepis z dodatkiem tego czosnku.

Czarny czosnek czy świeży czosnek?

Odpowiedź jest prosta - jeden i drugi. Czarny czosnek nie zastępuje świeżego, posiada nieco inne właściwości zdrowotne. Poza tym stanowi ciekawy składnik kulinarny, świetny dodatek do diety, smaczny i pozbawiony zapachowych efektów ubocznych. 

Alergia na czarny czosnek?

Powinny go oczywiście unikać osoby z alergią na świeży czosnek. O alergii na czosnek napiszę wkrótce osobny artykuł, ale na szczęście alergia pokarmowa na czosnek spotykana jest dość rzadko. Częściej występuje za to alergia kontaktowa lub ataki astmy po kontakcie ze świeżym czosnkiem, ze względu na zawartość drażniących lotnych związków i substancji drażniących skórę. Czarny czosnek prawdopodobnie w mniejszych stopniu działa drażniąco niż świeży, jednak nie ma konkretnych badań to potwierdzających.


Moja opinia


Już przez około dwa tygodnie stosowania (jadłam jeden ząbek dziennie) zaobserwowałam pewne korzyści. Mam wrażenie, że mam więcej energii niż zwykle i nie zaraziłam się kolejną dziecięcą infekcją, którą przyniósł do domu Aleks. Więc można uznać to za pewien sukces. Poza tym jest naprawdę lekkostrawny, nie miałam żadnych ubocznych efektów żołądkowych, jakie pojawiają się czasem po spożyciu świeżego czosnku. Ten czosnek jest niestety dość drogi, ale zamierzam jeść chociaż 2 ząbki tygodniowo przez zimę i wiosnę, na przemian ze świeżym czosnkiem. Aleks też próbował ten czosnek, łatwo można go przemycić w jedzeniu dziecka, bo niestety świeży czosnek z trudem udaje mi się mu podać.

Nie jest to post sponsorowany, po prostu ten produkt zainteresował mnie na tyle, że chciałam go wypróbować i napisać artykuł. Czosnek, który testowałam jest ekologiczny, produkowany przez firmę Vegetalia, możecie go kupić bezpośrednio od dystrybutora - http://www.juleko.pl/ i w niektórych sklepach ze zdrową żywnością np. TUTAJ.


Wybrane piśmiennictwo:
Ae Wha Ha et al., The effects of black garlic (Allium satvium) extracts on lipid metabolism in rats fed a high fat diet
Choi et al., Physicochemical and antioxidant properties of black garlic. Molecules. 2014 Oct 20;19(10):16811-23.
Colin-Gonzales et al., The Antioxidant Mechanisms Underlying the Aged Garlic Extract- and S-Allylcysteine-Induced Protection, Oxid Med Cell Longev. 2012; 2012
Liu i Yeh, Inhibition of cholesterol biosynthesis by organosulfur compounds derived from garlic.Lipids. 2000 Feb;35(2):197-203.
Jae- Myung et al., Anti-Allergic Action of Aged Black Garlic Extract in RBL-2H3 Cells and Passive Cutaneous Anaphylaxis Reaction in Mice, J Med Food. 2014 Jan 1; 17(1): 92–102.
Shin et al., Hepatoprotective Effect of Aged Black Garlic Extract in Rodents, Toxicol Res. 2014 Mar; 30(1): 49–54.

author profile image
Abdelghafour

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.

2 komentarze

  1. Czy maluszkowi 15 miesięcy też można podać?

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak. Czosnek ma łagodny smak i jak najbardziej mozna go podawać dziecku. Ja swoim daje po 1/4 ząbka rano.

    OdpowiedzUsuń

Zachęcam do zamieszczania w komentarzach swoich doświadczeń na temat poruszanych zagadnień i alergii. Proszę nie umieszczać linków do stron komercyjnych, usuwam także komentarze z "lokowaniem" produktów ;-) Ze względu na częste próby uskuteczniania darmowej reklamy w komentarzach, komentarze są publikowane po sprawdzeniu treści - zwykle w ciągu 1-2 dni.

no
no